Ler

Teknik og materialer

Jeg kan godt lide tanken om, at det at arbejde med keramik grundlæggende er enkelt og jordbundet. Det er et materiale der graves op af jorden, formes og brændes. Det er gjort i tusinder af år - det er de detaljer jeg tilfører udtrykket, der er afgørende.
Rent teknisk er der uendelige muligheder, så for at kunne mestre min teknik og bevare fokus på udtrykket, forsøger jeg at arbejde forholdsvist enkelt.
Når man arbejder enkelt og fokuseret, får man øje på alle de nuancer der findes i det område man bevæger sig i - og igen åbner der sig uendelige muligheder.

Limfjorden, alene1, Ib SørensenJeg arbejder primært med porcelænsler, jeg kan lide det forfinede og samtidig stærke ved materialet. Porcelænet svinder 15% i brændingen - det betyder at når jeg synes, jeg har lavet en kæmpe vase, kommer den ud af ovnen og er... lillebitte...
Men det betyder også, at leret er helt sintret; dvs. tæt eller sammensmeltet. Det kan ikke suge noget vand, heller ikke hvis det ikke er glaseret - derfor tåler det både opvaskemaskine og frost. 
På Limfjordsvaserne, der er brændt på hovedet, udnytter jeg den uglaserede øverste kant som en del af udtrykket. Det matte, sintrede overflade fortæller om materialet og er en fin modsætning til det glaserede på resten af vasen.  

GlasurprøverMine værker er alle lavet på drejeskiven, derefter er langt de fleste ting bearbejdet på forskellige måder.
Det kan være ved at hakke i dem med en kniv, skære dem i stykker og sammensætte dem på nye måder eller ved at trykke og bearbejde leret.

Jeg udvikler og blander selv mine glasurer og ved derfor hvordan de reagerer med hinanden og ændrer sig ved små justeringer i temperaturen jeg brænder til. Alle mine værker er brændt i el-ovn.