Tanker om mit arbejde:
To måneders tankestrøm - intro
Dag 2: Derfor vil jeg fundere
Dag 5: Fascination af funktion
Dag 10: Skal jeg være kunstner?
Dag 14: Inspiration
Dag 18: Den gamle elefant
Dag 24: Formidling
Afslutning af tankestrømmen


Interviews med andre keramikere:
Dag 33: De andre
Dag 35: Christin Johansson
Dag 41: Mette Maya Gregersen
Dag 44: Susanne Hangaard
Dag 50: Marianne Nielsen
Dag 60: Claydies
Dag 65: Anna Olivia Kristiansen
Dag 72: Ninna Gøtzsche

Inspiration

En del af at definere mig som kunsthåndværker, må også være at beskrive inspirationen. Jeg har allerede nævnt det funktionelle aspekt, som noget af det jeg er inspireret af. Her vil jeg via eksempler beskrive andre sider af inspirationen.

Kvadratisk, linjeskåleMin linjeserie blev udviklet det første år, jeg boede i London. Det var dels en videreudvikling af mit eksamensprojekt fra Bornholm, hvor jeg undersøgte detaljens magt og dels en stillet opgave af Julian Stair, som jeg var assistent for, om at udvikle det man på engelsk kalder "a body of work". Jeg ville lave noget enkelt, med detaljen i fokus og med en dekoration der understøttede formen uden at tage fokus.

KrusDe brugsting jeg laver nu, har dels udviklet sig ud fra et ønske om at lave noget mere personligt, mere stofligt og hvor glasuren får lov til at spille en større rolle. Efterhånden som jeg er blevet stærkere i detaljen, tør jeg arbejde mere med udtrykket. Jeg har brugt erfaring fra Oblique vaserne og fra Wayward serien - og erfaringen er i lige så høj grad gået den anden vej. De har udviklet sig sammen.

Kvadratisk, ukultiveretUkultiveret er udviklet for at beskrive de mere rå, ikke så pæne sider - af livet og af keramikken. Jeg havde forskellige referencer fra ukultiverede oplevelser, der skulle laves til et udtryk i keramik. Funktionen er stadig til stede her, men udtrykket er dominerende her.

Med en forenkling har jeg i disse tre eksempler arbejdet med: fokus på præcision af detaljen, udvikling af keramiske kvaliteter, udvikling af personligt udtryk.

Jeg kunne ikke have lavet de værker jeg laver nu, hvis jeg ikke havde lavet de andre først. De hænger sammen, bygger ovenpå hinanden - som jeg skrev tidligere; mit bedste bliver hele tiden bedre. 

Jeg har haft de samme grundtanker siden jeg begyndte at lave keramik - men jeg er blevet bedre til at finde ind til kernen af dem. Jeg har udviklet håndværket, her inkluderende mit øje og hoved, så jeg kan udtrykke mig mere præcist - og samtidig mere komplekst. 

Jeg bliver inspireret af de værker jeg udvikler, fordi udviklingen hele tiden giver mig nye aspekter at arbejde videre med. Samtidig har jeg en personlig historie jeg gerne vil fortælle, uden det bliver et selvudleverende og indforstået udtryk. Sidst, men vigtigt, keramikhistorien, kunsthistorien - ja, historien generelt inspirerer mig og sætter mit arbejde og den personlige historie i kontekst.

 

Indlægget er en del af "To måneders tankestrøm". Se forrige indlæg her og næste indlæg her