Tanker om mit arbejde:
To måneders tankestrøm - intro
Dag 2: Derfor vil jeg fundere
Dag 5: Fascination af funktion
Dag 10: Skal jeg være kunstner?
Dag 14: Inspiration
Dag 18: Den gamle elefant
Dag 24: Formidling
Afslutning af tankestrømmen


Interviews med andre keramikere:
Dag 33: De andre
Dag 35: Christin Johansson
Dag 41: Mette Maya Gregersen
Dag 44: Susanne Hangaard
Dag 50: Marianne Nielsen
Dag 60: Claydies
Dag 65: Anna Olivia Kristiansen
Dag 72: Ninna Gøtzsche

Skitsebog 1

Den gamle elefant

I sidste indlæg beskrev jeg inspirationen. Jeg hænger lidt fast i det endnu, for det slog mig bagefter, at den udefrakommende måske stadig sidder med spørgsmålet: hvordan nåede hun frem til, at det var inspirationen?

Hvordan startede det? Jeg vågnede bestemt ikke op med brillante idéer til keramiske værker. Jeg har lige læst i gamle notesbøger fra begyndelsen af min keramiske karriere. Undret mig over skitser af tekander formet som snemænd og elefanter, (- snablen kan jo være tuden, morsomt!).

Skitsebog 4Bladrer jeg længere frem, blev jeg fanget af drejeskivens muligheder. At sætte ting sammen og arbejde med det asymmetriske i det symmetriske. Jeg var optaget af ting der kunne interagere og flyttes i forhold til hinanden og former der havde noget væsen-lignende og menneskeligt i sig.

Imellem skitserne er der noter. Om keramikere, der har glemt håndværket og er blevet uforståelige kunstnere. Om pottemagere, der ikke idéudvikler. Om den grumme kunstverden, der er udemokratisk og ekskluderende. Alle får et skud fra hoften undervejs. 

Skitsebog 2Jeg synes det er interessant, at selvom hverken den håndværksmæssige eller kunstneriske forståelse var til stede, da jeg skitserede en elefant-tekande, forstår jeg, hvorfor skitsen er der. Den indeholder humor, overraskelse og funktionalitet. Alt sammen på et lavt niveau, men ikke desto mindre nogle af de begreber, jeg også arbejder med nu. Nu er jeg blot i stand til at forfine en idé, give den substans og udføre den. Samtidig vidner mine noter om kunst, design og kunsthåndværk om, at jeg også da ledte efter min plads og rolle.

Skitsebog 5I en tekst til Erik Nyholm, har Per Højholt har udtrykt sig meget fint omkring erfaring og talent:

"Erfaring er ikke talent, talent er evnen til at omgås og omgå sine erfaringer, vide hvornår de skal bruges og hvornår de skal indgå i den generelle glemsel, hvorfra de paradoksalt nok kan hentes tilbage af rette vedkommende. (…) Det vellykkede vil ikke bare hæve sig over det mislykkede, men også pege på det som sit udspring." (1)

Skitsebog 3Det er spændende, at mit arbejde hele tiden udvikler sig, men samtidig betryggende at jeg kan huske mig selv i elefanten og se den i de ting jeg laver nu.
Inspirationen blev formet i erfaringen og fordybelsen - derfor vil den blive ved at vokse.



1: Per Højholt, fra artiklen "Med en elskers kyndighed" i kataloget til Erik Nyholms udstilling Fra skitse til færdigt værk - en keramisk proces, Køge Skitsesamling, 1990-1991

Indlægget er en del af "To måneders tankestrøm". Se forrige indlæg her og næste indlæg her