Tanker om mit arbejde:
To måneders tankestrøm - intro
Dag 2: Derfor vil jeg fundere
Dag 5: Fascination af funktion
Dag 10: Skal jeg være kunstner?
Dag 14: Inspiration
Dag 18: Den gamle elefant
Dag 24: Formidling
Afslutning af tankestrømmen


Interviews med andre keramikere:
Dag 33: De andre
Dag 35: Christin Johansson
Dag 41: Mette Maya Gregersen
Dag 44: Susanne Hangaard
Dag 50: Marianne Nielsen
Dag 60: Claydies
Dag 65: Anna Olivia Kristiansen
Dag 72: Ninna Gøtzsche

Formidling
Beskrivelsesskilte3

En af mine måder at udvikle mig som kunsthåndværker, er at formidle. Jeg har opdaget, at når jeg formulerer mig omkring min keramik, bliver den stærkere. At være i stand til at forklare og forsvare kræver gennemarbejdede værker. Jeg har dels formidlet gennem tekster, både som disse, men også direkte omkring værkerne. Jeg har lavet billedserier, der beskriver processen og jeg har lavet projekter hvor publikum blev involveret. 
I et af de senere, bad jeg publikum på udstillinger om at beskrive udstillede flasker med deres eget ord. Derved fik jeg både en formanalyse, men folk tog også aktiv stilling til mine værker. 
For mig er det en styrkelse af min keramik, en måde at nå folk på - og en måde jeg kan lide at arbejde på.

Længsel, parHvad vil jeg opnå? Eftertanke hos mit publikum. At de opdager, hvad de står med, at de ikke bare ser en tilfældig vase. Min forskelligartede formidling kan være en øjenåbner, en måde at vide, hvad man skal se efter - ikke bare på de specifikke værker, men en vej ind i keramikkens verden. 
Jeg forsøger at give folk lov til at involvere sig.

Ukultiveret, lang 1Men de forskellige typer af formidling sker famlende, for selvom jeg altid har arbejdet med det, er jeg usikker. Jeg er ikke tekstforfatter, så er mine tekster gode nok? Er det plat, at jeg forsøger at inddrage publikum?

Jeg vil gerne nå ud til folk. En del af forklaringen på kunsthåndværkets underlegenhed i forhold til kunsten, er netop den manglende kritik og det manglende sprog på området. Kunsthåndværk indeholder megen tavs viden. Du skal have det i hænderne og mærke materialet - men derfor kan man alligevel godt diskutere kvaliteten, udtrykket og materialeforståelsen.  
Vi er ikke vant til at bruge ord omkring kunsthåndværket, ikke vant til at analysere. Men man kan træne sit øje - se om en form hænger sammen, om dekorationen fungerer, om idéen kan bære. Man kan vurdere niveauet, uden at vurdere om man kan lide værket. 
Det vigtige er, at kunsthåndværket vurderes på dets egne præmisser, ellers mister det værdi.


Det er på de præmisser, jeg gerne vil formidle til folk. Det er for let at sige, at man ikke kan beskrive kunsthåndværk med ord. Så må vi udvide ordforrådet.

 

Indlægget er en del af "To måneders tankestrøm". Se forrige indlæg her