Tanker om mit arbejde:
To måneders tankestrøm - intro
Dag 2: Derfor vil jeg fundere
Dag 5: Fascination af funktion
Dag 10: Skal jeg være kunstner?
Dag 14: Inspiration
Dag 18: Den gamle elefant
Dag 24: Formidling
Afslutning af tankestrømmen


Interviews med andre keramikere:
Dag 33: De andre
Dag 35: Christin Johansson
Dag 41: Mette Maya Gregersen
Dag 44: Susanne Hangaard
Dag 50: Marianne Nielsen
Dag 60: Claydies
Dag 65: Anna Olivia Kristiansen
Dag 72: Ninna Gøtzsche

Susanne Hangaard


Susanne HangaardHvad kalder du dig? (keramiker, kunsthåndværker, designer, kunstner)
Det er et godt spørgsmål og noget jeg overvejer intenst. Det handler om hvilken kontekst det er i. Nogle gange kalder jeg mig keramiker og nogle gange kunsthåndværker. Men mest kunstner. Det er bare også en vag betegnelse og et vidt begreb. Jeg arbejder i spændingsfeltet mellem kunst, kunsthåndværk og design. Jeg er kommet frem til at den titel, som er mest dækkende for den måde jeg arbejder på, er multimedia artist med afsæt i keramikken. 
Man kan også vende spørgsmålet på hovedet og i stedet spørge hvad jeg ikke er. Så kan jeg svare, at jeg ikke er designer. Dog er jeg blevet opmærksom på, hvordan jeg kan bruge mine designkompetencer. I mit nyeste projekt har jeg lavet 5 små objekter som jeg kalder "Gylden Skam". De skal ses som en slags merchandise. Mine værker er ofte ret store og dyre men det udelukker ikke at lave mindre objekter - de her koster mellem 150 og 300 kr.

Har det været vigtigt at afklare for dig, hvad du skal kalde dig?
Ja, det har det. Det er frustrerende, hvis folk får forkerte tanker i hovedet, når jeg siger hvad jeg laver.

Susanne HangaardUdføres dine arbejder udelukkende i ler, eller bruger du også andre materialer?
Jeg bruger andre materialer og andre medier end keramikken. Essensen i mit arbejde er trangen og lysten til at fortælle historier og skabe billeder som et udtryk for en leg med virkeligheden mellem forskellige miljøer og verdener, der støder sammen i en og samme verden. I nogle af mine værker arbejder jeg scenografisk med tableauet som en slags scene, et teaterrum, hvor de forskellige objekter mødes og fungerer i kraft af hinanden. Med afsæt i det keramiske materiale undersøges også ofte kunstens grundspørgsmål om kultur og identitet. Jeg arbejder konceptuelt og anvender de medier, der er nødvendige for værket. Udover keramikken arbejder jeg med foto, video og ruminstallation. Arbejdet med keramikken er dog central, da det er det materiale jeg har størst erfaring med, og fordi der ofte er referencer mellem de emner jeg vælger at arbejde med og keramikken.

Hvorfor har du valgt at arbejde med leret?
Jeg var på et ophold Holbæk højskole i 1999 hvor vi blev opfordret til at vælge et fag, vi ikke var dus med. Jeg havde tidligere arbejdet med tegning og maleri og valgte derfor keramik. Da jeg først havde prøvet at arbejde 3-dimensionelt, var det frustrerende at komme tilbage til det 2-dimensionelle.

Hvad inspirerer dig i dit arbejde?
Dybest set mennesker. Jeg er nysgerrig på hvem jeg selv er og hvad mennesket i almindelighed er for en størrelse. Jeg er ikke så interesseret i ting.
Nogen gange tror man at græsset er grønnere på den anden side - jeg tænker f.eks. nogle gange at gid jeg var sådan en keramiker, der eksperimenterede med glasur og lerets materialitet. Men faktisk gør jeg bare det, der føles mest rigtigt for mig.

Susanne HangaardDu har lavet værker, der kredser om den keramiske historie. Er keramik mere tynget af historien end andre fag?
Nej, det tror jeg ikke. Historien er kraftfuld og har potentiale man kan bruge. Jeg kan godt blive bange for at sætte mig i en position udenfor - at jeg ikke bliver set på som keramiker, men heller ikke som kunstner. I krydsfeltet er der ikke så meget at læne sig op af.

Du bruger i høj grad dig selv i dine værker - er det et bevidst valg?
Ja, det er det til dels. Jeg har dog på det seneste prøvet at trække mig selv lidt ud af mine værker igen. På den anden side ligger det lige for at bruge sig selv. Asger Jorn har sagt noget i retning af, at man ikke kan være almen uden at være dybt personlig. Det synes jeg er meget rigtigt. Det gælder om at finde balancen mellem det private og det man viser frem. Men vi er meget personlige i det vi laver - hvad enten man bruger sig selv direkte som jeg gør, eller ej. For mig er det også et spørgsmål om at bekæmpe frygt og at finde et mod til at gøre tingene og at stå ved den man er - at være ligeglad med hvad andre tænker.

Susanne HangaardEr du interesseret i kunstverdenen?
Ja, jeg er faktisk ved at tage et liniestudie i kunsthistorie på folkeuniversitetet - for at vide hvad der går forud for der hvor vi står nu. 

Kunne du ligeså godt være i kunstverdenen?
Det er rigtig svært at komme indenfor i kunstverdenen, især hvis man ikke er fra kunstakademiet. Men de ting jeg laver er også præget af, at jeg kommer ud af en anden sammenhæng end kunstakademiet. Det ser jeg ikke nødvendigvis som noget dårligt, men det gør ikke livet som kunstner lettere.

Kan du definere forskellen?
Jeg har en kærlighed til håndværket. Jeg kan godt lide når tingene er godt lavet. Detaljerne og materialet betyder meget. Jeg tror også, at vi bevæger os tilbage til fokus på materialet. Men forskellen… Der er eksempler på billedkunstnere der laver design eller indretning - mange arbejder på tværs af grænserne. Men institutionerne, skolerne, Statens Kunstfond, udstillingsstederne, de er ikke gearet til det. Der er en uoverensstemmelse mellem måden der bliver arbejdet på og den hårde opdeling der alligevel er mellem områderne.
Jeg kan huske, da jeg gik på Danmarks Designskole, at Martin Kaldahl, min daværende vejleder, var lidt bekymret for vores generation. Fordi mange af os placerede os udenfor kategori og stadigvæk gør det. Jeg tog det ikke til mig dengang - men sidenhen har jeg tænkt meget over det.Jeg kan godt være bekymret - for at jeg, fagligt, hverken er fugl eller fisk. Min bekymring er, at man hænger et sted midt imellem. At man ikke hører hjemme noget sted. Det hænger sammen med, hvor langt man bevæger sig ud i forhold til ikke at høre hjemme i en gruppe.På den anden side er vi i små universer og går rundt på egne værksteder - derfor tror vi alle, at vi er specielle situationer.

Susanne HangaardEr du bundet af keramikken?
Jeg spekulerer ikke over det, når jeg laver tingene. Jeg laver et værk, og så må det finde sin plads. Men mange af de kunstnere, der klarer sig godt er dem der har et klart brand, hvis man kan bruge sådan et ord. Når man spreder sig, er man ikke helt så tydelig. Det giver nogle udfordringer. Hvordan lever det videre? Det er ikke så mange det lykkes for at spænde så vidt over mange materialer.

Hvordan adskiller din generation af keramikere sig fra generationerne før dig?
Der er en stor mangfoldighed. Mange måder at beskæftige sig med keramik på; der er keramiske designere, folk der arbejder med skulpturelle objekter og andre igen der blander andre materialer og medier med keramikken.Jeg tror, det blandt andet er en konsekvens af, at vi er vokset op i en tid med økonomisk overskud. Da jeg var færdig i gymnasiet var jeg ubekymret, det var nemt at finde et job, jeg tog på højskole, tog til Indien mv. Jeg var ubekymret og tænkte det går nok alt sammen. Det tror jeg, har haft en afsmittende effekt på den måde vi arbejder på - vi har måske været knap så bekymrede og har derfor arbejdet mere frit. De helt unge har svært ved at få job nu. Pengene og bekymringerne for deres økonomiske situation som kunstner fylder måske mere i deres hoveder.
Man er påvirket af historien på godt og ondt. Generationer baner vej for nye generationer - man står i taknemmelighed til dem der står foran, selv om man kan føle man skal adskille sig. Tidligere generationer har gjort nogle ting, der gør det muligt for os at udvide grænserne nu.

 

Se mere på SusanneHangaard.dk

Interviewet er en del af en række - se her hvad det handler om